Östgötatrafiken har problem

Jag åker regelbundet buss här i Linköping, oftast sker det på morgnarna och på eftermiddagarna/kvällarna. Jag har under en lång tid slagits av två saker.

Bussarna håller inte tiderna

Detta gäller särskilt på eftermiddagar och kvällar. På något sjukt sätt har det till och med gått så långt att jag nu för tiden går och ställer mig vid busshållplatserna och antar att det kommer en buss efter ett tag, jag har mer eller mindre helt slutat lita på tidtabellerna. Sneglar man upp på skyltarna som visar tiden till nästa buss så skall man inte heller för en sekund lita på dem. Jag har vid flera tillfällen roat mig med att ta tid på hur långa Östgötatrafikens minuter är. Det kan vara långt mer än det dubbla om man räknar i den sortens minuter som vanligt folk använder.

Jag har ringt till Östgötatrafiken om detta och fått två besked. Dels ”De visar ju hur lång tid det bör ta utifrån det nuvarande läget” samt ”Jo, vi har lite inkörningsproblem med dom”. Inkörningsproblem har man inte i över ett år (har ett minne av att de installerades förra sommaren).

Bussförarna kör inte helt sällan mycket oförsiktigt

Det händer ganska ofta att bussförarna här kör bussarna så att man kan tro att de precis har stulit bussen och har polisen hack i häl. Gas och broms hanteras som att de endast har två lägen (på och av) och i många fall känns det som att bussen framförs med farter som ligger över hastighetsbegränsningarna (har dock inte gjort mätningar på det än). Med sådan körning sätts både passagerarnas och omgivningens säkerhet på spel.

Detta är extra påtagligt i de fall där bussen är försenad.

Frågor till Östgötatrafiken

(Jag har mailat Östgötatrafiken och gett dem en länk till denna bloggpost)

Är ni medvetna om de här problemen? Anser ni att det är okej att era resenärer regelbundet utsätts för de situationer jag beskriver ovan? Är det vettigt att bussförarna sätter resenärernas och omgivningens säkerhet på spel för att kanske vinna totalt sett 30 sekunder på en hel tur? Vad gör ni för att förbättra situationen? Gör ni något alls (för jag har då inte märkt något av det i så fall)?

Vidare undrar jag även hur ni ser på att en förare hos er försökte hindra mig från att betala en höggravid invandrarkvinnas biljett när hennes kort hade lagt av (annars skulle hon tvingats gå en mycket lång sträcka), med orden ”betala inte, dom där måste lära sig att man får betala själv här” samtidigt som hon stod precis bredvid mig. Hon hade inga som helst problem att förstå svenska, vilket han också var högst medveten om eftersom de hade haft en ordväxling precis innan han vände sig till mig.

Svarar gör ni genom att använda kommentarsfältet nedan.

3 kommentarer

  • Sylvia Rydström, informationschef says: 2009-10-15 13:48

    Hej Kristoffer!
    Kul att du använder din blogg för dina synpunkter. Vad det gäller skyltarna som visar när bussen ska komma så har vi haft en del problem med dem under en tid. Det ligger mycket teknik bakom systemet, som i så många andra system, och ibland bråkar det mer än man önskar. Den tid du ser på stolpen vid hållplatsen visar den tid i så kallad realtid som bussen ska komma. Det vill säga när bussen kommer på riktigt och inte alltid samma tid som den som står i den tryckta tidtabellen.

    Rent tekniskt fungerar det så att systemet får information via hållplatserna om var bussen befinner sig. Vad som händer mellan två hållplatser kan systemet däremot inte veta om. I systemet ligger uppgifter om hur lång tid det tar att köra mellan hållplatserna (dessa tider är framtagna i samarbete med förare som kört sträckan). På nästa hållplats kommer då information upp om när bussen beräknas komma utifrån den senaste informationen hållplatsen innan har fått. Blir bussen stående mellan hållplatserna, kanske pga av en olycka eller lång bilkö vet som sagt systemet inte om det och det får heller inte någon uppdatering om att bussen är sen. Därför kan samma tid på stolpen till nästa buss vara den samma under en längre tid ibland och man tror då att systemet inte fungerar.

    På flera håll i Linköping pågår nu många vägarbeten och de påverkar förstås bussarna och möjlighten att hålla tidtaballen. Eftersom alla bussar är ute hela tiden och kör finns inte heller så stor möjligthet att köra in försenad tid tyvärr och detta stressar föraren som vill hålla tidtabellen så att du ska komma fram som du tänkt dig.

    Förare som kör för fort är självklart inte vare sig bra eller acceptabelt. Många förare har inga problem med att hålla tidtabellerna eller att få vissa förseningar. De vet att din säkerhet alltid går före tidtabellen. Andra förare har svårare att hantera stressen och vill inget hellre än att komma ifatt vilket kan leda till att de inte kör tryggt och säkert.

    Inför varje ny tidtabell gås den gamla igenom och alla kund- och förarsynpunkter tas med. Har vi då linjer som ständigt haft problem försöker vi självklart rätta till dem. Dina synpunkter vill vi gärna få in med exakta uppgifter om när du reste och på vilken linje. Då är det lättare för oss att åtgärda problemen. Bara generella synpunkter på att bussen alltid är sen är svårare eftersom vi har många linjer.

    Situationen med den gravida kvinnan blir jag bedröva av att läsa. Det är inte förarens sak att ifrågasätta om du vill hjälpa en annan resenär. Även här är det bra om du hör av dig till oss med exakta uppgifter om när och var du reste. Då kan vi ta en kontakt med vår entreprenör som kör trafiken så att de tar upp det hela med föraren.

    Kollektivtrafik används av väldigt många människor och vi är hela tiden beroende av att de som reser med oss hör av sig när något inte fungerar. Trots allt så kommer 98 procent av våra bussar i Linköping och Norrköping i tid. De två procenten som inte gör det är alltid ett misslyckande eftersom du ska kunna lita på bussen.

    Vänligen
    Sylvia Rydström, informationschef vid ÖstgötaTrafiken

    • Kristoffer Forsgren says: 2009-10-15 23:02

      Hej Sylvia,
      jag uppskattar att du svarar här.

      Att skyltarna så ofta visar galet under såhär lång tid är väl ändå lite märkligt? Det har varit så sedan starten och att saga att det varit problem ”en tid” känns lite väl i underkant med tanke på att problemen funnits där sedan start (vilket väl är över ett år sedan?). Låter ni det vara som det är, eller har Östgötatrafiken något pågående arbete för att försöka balansera det hela så att ”4” betyder just ”fyra minuter” lite oftare än det gör i dagsläget?

      Det går inte att skylla på vägarbetena, det har inte varit vägarbeten konstanta vägarbeten under ett år som ställt till med förseningarna (jag tänker då först på linje tre). Jag förstår att vägarbeten, olyckor eller bilköer kan orsaka förseningar. Men det är väl milt sagt ganska otroligt att det skulle förklara läget som pågått så länge?

      Jag har många gånger stigit på bussen vid resecentrum och i princip sett aldrig sett vare sig olyckor, vägarbeten eller köer som har hindrat bussen någonstans under resans gång. Jag har däremot vid upprepade tillfällen varit med om bussförare som lämnar resecentrum ganska rejält försenade för att de småpratat med en kollega till långt efter avgångstiden…

      Vad anser du att man som passagerare skall göra när man hamnar i en buss där föraren kör vårdslöst (hände för övrigt idag igen)? Traska fram och tala med föraren i fråga? Ringa er inifrån bussen?

      Vad gäller föraren som försökte övertala mig att inte hjälpa den höggravida kvinnan samtidigt som han refererade till hennes etniska bakgrund så skall jag försöka få fram exakt datum och tid för resan (det var ett tag sedan), mailar dig de uppgifterna sedan. Stöter jag på honom i en buss (åker inte den linjen så ofta) så känner jag igen honom på direkten och kan i så fall med fullständig säkerhet ge dig korrekt information.

      Vänligen
      Kristoffer Forsgren

  • Ingmari Jansson says: 2016-02-11 10:39

    Jag åker med buss mellan åtvidaberg och linköping och märker att det är inte många som använder bälte. Jag önskar att ni kunde informera passagerarena vad böterna kostar att inte använda bälte. Jag tänker på de stora problem det blir vid en krock. Jag misstänker att det är många som inte förstår konsekvenserna av att inte vara bältad i bussen.

Trackbacks/Pingbacks

Lämna ett svar till Ingmari Jansson

Alla inskickade kommentarer hanteras enligt de gällande kommentarsreglerna