Rejält tråkigt bemötande i Tre-butik

TreJag har varit kund hos mobiloperatören Tre i fyra år nu, när jag då för första gången satte min fot i en Tre-butik så blev jag förvånad över det oerhört trevliga bemötandet jag fick. Sedan dess har jag varit mycket nöjd med Tre som operatör och det är jag fortfarande. Däremot är jag lite besviken på hur jag blev bemött när jag traskade in i Tres butik i Galleria Leo.

Det var i fredags, och iPhone 3GS hade precis börjat säljas. Jag hade avstått frestelsen att teckna ett abonnemang i förväg, till stor del berodde det på att jag inte ville bli av med min lojalitetsrabatt på 40% jag har, av någon konstig anledning skulle jag förlora den ifall jag hade bokat upp mig på förhandsbokningen (och därmed bundit mig i två år till).

Tres hemsida var enormt hårt belastad och innan den säckade ihop helt fick jag se att de började sälja iPhone även med kontantkort (något som även Telia gör). Jag tog en liten paus i arbetet och ringde direkt till Tre för att höra efter ifall det gick att beställa den via telefon (eftersom hemsidan helt hade dött), de sade att det var smidigare ifall jag gick till en Tre-butik. Jag fick även priset bekräftat av dem.

Sagt och gjort, på lunchen traskade jag förbi Tre-butiken i Galleri Leo, där jag blev välkomnad av en av de anställda.

– Hejsan, vad kan jag hjälpa till med
– Jo, jag märkte att er hemsida har säckat ihop helt
– Heh, jo… Folk är helt galna i iPhone
– Jo, det förstår jag. Jag hade tänkt beställa den med kontantkort, men eftersom hemsidan har dött så fick jag höra av er kundtjänst att jag skulle gå hit istället
– Den säljs inte kontant
– Jo, det låg uppe på hemsidan och er kuntjänst bekräftade det när jag pratade med dem.
– Den säljs inte kontant
– Jo, du skulle kanske kunna titta i ert system?
(han ignorerade det tipset helt)
– Den säljs inte kontant, vi säljer den bara med abonnemang, vi har blivit åtsagda att den bara ska säljas med abonnemang.
– Men den finns ju med kontantkort på hemsidan och er kundtjänst sade att jag kunde gå hit för att köpa den
– Den säljs inte kontant

Där någonstans tröttnade jag och tackade för mig innan jag gick ut ur butiken. Kanske ska påpeka att samtalet inte är ordagrant återgivet, men innehållet och tongången är korrekt återgiven.

Senare på eftermiddagen hamnade jag hos en enormt trevlig säljare när jag ringde till Tre, jag var åter igen på väg att beställa via telefon. Jag berättade hur jag blivit bemött i butiken och han sade att jag skulle gå ned dit igen och hälsa från honom, samt be dem ringa säljsupporten ifall de inte trodde mig.

Senare på eftermiddagen traskade jag åter igen förbi butiken, denna gång såg jag till att prata med den andra personen som jobbade där. Han var skeptisk till det jag berättade men betydligt trevligare, han dubbelkollade i systemet (vilket den andre helt struntade i) och visade mig att det valet faktiskt inte fanns i säljsystemet, efter det ringde han säljsupporten. Det visade sig att de hade missat att lägga in det valet i systemet, därför var det också omöjligt att lägga beställningen i butiken. Det kunde ta upp till 48 timmar innan det blev inlagt. När jag kom tillbaks från butiken så lade jag en beställning via Tres hemsida med ett stort leende på läpparna.

Det jag irriterar mig mest på är att den förste killen jag pratade med inte brydde sig om att ens kolla i systemet ifall det gick, än mindre ringde han deras säljsupport. Det hade tagit under minuten och jag hade lämnat butiken nöjd med servicen, trots att Tre centralt hade missat att lägga in kontant-valet. Istället bjöds jag på det sämsta butiksbemötandet på mycket, mycket länge.

Hur som helst så fick jag iväg en beställning, nu hoppas jag bara att telefonen anländer så snart som möjligt. 🙂

Kan också säga att jag fortfarande är jättenöjd med Tre som mobiloperatör.

Hur har ni blivit bemötta ute i operatörernas småbutiker?

13 kommentarer

  • Gustav says: 2009-08-02 14:37

    Det ger bara ytterligare en anledning till att sköta alla ärenden via internet, för det är varken billigare eller smidigare att handla saker över disk utan de få gångerna man gör det vill man bli J*****t bra bemött…

    Bara min åsikt ?

    • Kristoffer Forsgren says: 2009-08-02 15:32

      Priset är ju detsamma oavsett om man handlar online eller i en butik. Generellt sett tycker jag att man blir bra bemött över disk, den här gången var dock ett rejält lågvattenmärke…

  • Daniel Bengtsson says: 2009-08-02 17:01

    Det finns nötter överallt, fick ett liknande bemötande då jag skulle köpa min iPhone från den lokala Telia butiken.
    Jag ringde till dom och bekräftade att dom hade iPhone’s hemma samt att jag kunde komma ner och köpa en direkt för boka gick inte, det var först till kvarn som gäller. Jag satte mig i bilen för att åka ner men när jag väl kom ner blev det blankt nej för dom var ”bokade” vilket var riktigt konstigt för det gick inte då jag ringde. Sa då att jag ville boka en iPhone men var knappt jag fick det för det var så många som hade bokat (gick snabbt den halvtimmen det tog för mig att ta mig till butiken) under hela tiden jag var i butiken blev jag minst sagt idiotförklarad för det var ju självklart att jag inte bara kunde komma ner och köpa en än fast det var en säljare i just den butiken som sagt på telefon att jag kunde komma ner och köpa en direkt. Slutade med att jag bokade i en butik 10 mil bort och köpte den där 2 dagar senare. För sedan dess har jag inget med den lokala Telia-butiken att göra då dom inte ens vill erkänna att dom har gett fel uppgifter på telefon och enkelt be om ursäkt.
    Om jag hade fått en ursäkt om att dom kanske gett fel uppgifter på telefon och varit lite mer förstående hade det aldrig varit något problem.

  • Molly says: 2009-08-02 17:08

    Jag har haft Tre i 6 år och har blivit bemött bra två gånger.. när jag faktiskt köpte nånting. Jag var i Norrköping i en Tre-butik i höstas och de sa att allt annat var skit när vi stod där och sa att vi kunde ringa mycket billigare med tex. tele2. Men men, det är bara hur jag blivit bemött.

    Och de har heller inte varit schyssta när jag ringt och sagt att telefonerna har gått sönder på ett eller annat sätt. Sist när jag ringde och sa att det var något fel på mjukvaran i telefonen (den tar bort saker som jag inte använt på länge och så tycker jag inte det ska vara, och det är ingen inställning jag gjort) men det täcktes tydligen inte av garantin.

    Jag tycker dem är konstiga och mina räkningar blir skyhöga. Så nu ska jag nog faktiskt gå ifrån dem.

    • Kristoffer Forsgren says: 2009-08-02 23:28

      Säljare som promotar den egna operatören är väl ganska standard, oavsett om det är Telia, Tre, Tele2, Telenor eller någon av de övriga. Det är ju inte alltid säljare från (sätt in valfri operatör här) ger sig trots att jag berättar hur billigt mitt abonnemang är och sedan påpekar att motsvarande hos dem kostar nästan dubbelt så mycket… Vid två tillfällen har det hänt, ena tillfället var det en Vodafone-säljare som lite tyst sade ”Ja, då kan jag nog inte erbjuda dig något bättre”, den andra gången var det en Telenorsäljare som spärrade upp ögonen och sade ”Byt inte!” (vilket var rätt lattjo att höra).

      Statistiskt sett så borde jag också märkt av den påstått kassa servicen under mina år hos Tre, det har jag dock inte gjort. Vid ett enda tillfälle har jag blivit dåligt bemött (samt ett fall där personen bara var lite ”tråkig”), ifall det var så att de höll en allmänt låg kvalitet så skulle det varit betydligt oftare än så.

      Därför har jag också mycket svårt att helt köpa att de skulle ha ett tråkigt bemötande i telefon. Däremot vet jag hur det i många fall har varit personer som har klagat på tråkigt bemötande från kundtjänster trots att det i själva verket rört sig om att de själva varit relativt otrevliga i sin ton mot de som arbetar i kundtjänsten. Det är inte alltid man själv är medveten om det heller.

      Med ”täcktes inte av garantin”, menar du då att de var ovilliga att felsöka, eller att de var ovilliga att lämna ut en ny telefon? Bara för att man tycker att en telefon skall låta bli göra på ett visst sätt så innebär det inte att det behöver vara något fel att den trots allt gör det 😉

      Vad var det telefonen tog bort?

      Om ens räkningar blir höga löser man lättast genom att sammanställa sina telefonvanor (helst ned till varje unikt samtal) och sedan använder den informationen för att enkelt räkna ut vilken operatör och lösning som är mest fördelaktigt för en. Den metoden har jag använt vid varje byte av abonnemang eller operatör och det har verkligen sparat mycket pengar åt mig.

  • Molly says: 2009-08-06 17:17

    Sen beror det ju på vem som är i andra änden av telefonen (en själv då). Jag är alltid trevlig, men har nästan alltid fått folk som svarar snäsigt och otrevligt på mina frågor. Du får tro på det eller inte, vilket det skiter jag faktiskt i 😛 Men du frågade hur andra hade blivit bemötta och det är bara hur jag blivit bemött, jag kan bara tala för mig själv.

    Att det var fel på mjukvaran, alltså den tar bort telefonnummer, bilder, signaler, inställningar som jag inte använt på länge. SÅ ska det inte vara, eller? Jag har absolut inte gjort några såna inställningar och har återställt telefonen flera gånger.

    De sa att de inte kunde att ta in telefon på ”lagning” eller att ens kolla upp vad det var. Det ”gick inte” för det täcktes inte av garantin, sa de.

    Ja jo, det har du ju redan sagt. Men ett kontaktkort eller ingen telefon alls är väl det billigaste alternativet för mig.

    • Kristoffer Forsgren says: 2009-08-06 19:02

      Visst beror det på vad det är för filur i andra änden, och jag betvivlar inte att det händer att folk blir otrevligt bemötta vid enstaka tillfällen utan att själva provocera. 🙂

      Däremot så har jag svårt att gå med på att Tre skulle ha en dålig kundtjänst, just eftersom att det inte är statistiskt hållbart att jag i princip sett utan undantag skulle fått prata med trevligt folk och en annan person konstant med otrevligt… =P Osannolikhetsfaktorn ökar iofs med antalet samtal till supporten, så om en person bara gjort två samtal så kan det ju stämma 🙂

      Hur gammal var telefonen vid tillfället?

      (Passar på att tipsa om den smidiga svara-länken som finns under varje kommentar =))

  • TylerDurden says: 2009-08-08 16:51

    Din berättelse från den 31/7 – lanseringsdatumet för iPhone 3GS stämmer väl överrens med mina erfarenheter ifrån den dagen. Jag stod som person nr. 5 i kön när 3butiken i Allum köpcenter utanför Göteborg då butiken slog upp portarna för dagen. Samtliga personer innan mig hade förhandsbokat ett exemplar av iPhone innan lanseringdatumet och var nu i butiken för att hämta ut sin lur. Samtlga personer som hade valt att boka 32Gb varianten fick snällt acceptera en 16GB istället – om de ville ha telefonen nu, då inga 32GB fanns på lager i butik. Bara en sån sak. När det sen va min tur bad jag precis som du efter en svart iPhone 16GB men kontantkort och killen bakom disken drog samma story som du tidigare nämnt. Dock ringde han säljsupport där han blev informerad att den faktiskt säljs kontant, dock att varan inte ”finns” i deras system ännu. Riktigt surt. I och med att han hade några få lurar kvar hade jag fått min om deras satans system hade fungerat. Irriterande, minst sagt 🙂

    Så nu har även jag bokat en via webbplatsen, får se när den behagar dyka upp. Forsgren har du fått din än eller har du fått någon form av information angående leverans osv?

    • Kristoffer Forsgren says: 2009-08-08 23:19

      Tråkigt att du fick stå i kö bara för att stranda på att det inte gick att köpa med kontantkort. Jag kan förstå att de inte kan sälja ifall det inte finns i systemet, men jag tycker det är lite fånigt att det är så.

      Tre mailade mig i torsdags om att min 32 GB-iPhone skulle skickas i slutet på nästa vecka (vecka 33) och att jag senast bör ha den på måndag vecka 34. Håller tummarna för att allt är okej med den.

      När lade du din beställning?

  • Annika says: 2013-04-22 15:42

    Jag har blivit bra bemött de få gångerna jag har varit inne i en 3-butik 🙂

  • LURAD AV 3butiken city i Norrköping says: 2015-12-04 23:34

    Jag prata med kundtjänst, och jag kunde få router 90GB 299 +20%rabbat eftersom att jag har varit medlem länge hos dom. Jag prata med butikssäljaren som jobbar 3butiken city i Norrköping, och han räkna allt till tusen. Men hur mycket betalar jag för telefonen och hur mycket betalar jag för routern fråga jag ett antal gånger. Och det kan han inte svara på säger. För det går inte att räkna ut det säger han. Jag ringde till kundservice och dom sa att jag skulle få betala ca: 500kronor/månad för bredbandet. Säljaren stoppa massa grejer i påsen som jag skulle få med. Och det kallar han för förmåner. Är allt gratis undrar jag och min fru, vi fråga han säljaren ett antal gånger. Ja, allt är gratis svarar han då. Men när jag är hemma och ringer kundtjänst så kosta en av varorna som säljaren stoppa i påsen 19kr per månad. Sen så tog säljaren bort min frus nummer och flytta till den nya telefonen utan att fråga. Sen så sa han att vi måste prata med kundtjänst för att ordna detta. Och jag ringde kundtjänst och hon som jobba på kundtjänsten sa att jag måste betala 250kronor tror jag att det kosta för att flytta tillbaka numret till min frus mobil. Ska jag betala sa jag, för att 3butiken gjort fel. Och så skulle hon prata med sina kollegor. Och sen sa hon, nej du ska inte betala för att 3butiken gjort fel. Jag fick inte med nån kvitto, garanti, försäkrings, avtal papper från säljaren. Jag trodde att säljaren lagt det i påsen. Men när jag kommer hem så låg det ingen papper alls. Så jag tänkte att säljaren kanske skickat det via mail. Men nej, inte fick jag det på mail inte. Jag tänkte att han kanske kommer skicka det på måndag, men nej, det fick jag inte. Jag ringde till kundservice och berätta allt som hade hänt. Och jag ville skicka tillbaka varorna. Men dom sa att 3butiken inte har ånger rätt, så man får inte lämna tillbaka varorna till butiken. Men har man inte 14 dagars öppet köp frågade jag. Nej det finns inget ångerrätt eller öppet köp om man handlar i 3butik säger den som jobba på 3kundservice. Men det borde säljaren tala om för mig att det inte finns någon ångerrätt eller öppetköp i 3butik innan jag handlar. Jag ringde i 5 timmar i streck till 3butiken i Norrköping, från 2 olika telefoner men till slut så svara en säljare och jag berätta för honom vad som hade hänt, hela historien. Han sa att jag måste prata med säljaren som jag köpt ifrån. Och att säljaren nu är på lunch och äter, och att han skulle säga åt säljaren att ringa mig. Men säljaren ringde mig aldrig. Snälla kolla på mina telefonsamtal som jag ringt. Jag ringde minst 100 gånger. Och klockan var ca: 14.30, och säljaren var på lunch???

Trackbacks/Pingbacks

Lämna ett svar till Kristoffer Forsgren

Alla inskickade kommentarer hanteras enligt de gällande kommentarsreglerna