Argument från en telefonförsäljare

”Hej, jag heter Johan och ringer från Tele2, har du tid några minuter?”

Rösten i andra änden av telefonen är glad och jag förstår någonstans halvvägs in i öppningsfrasen att den här snubben kommer att vilja sälja saker till mig. Jag hade inget för mig och tänkte att jag helt enkelt kunde höra vad det gällde, trots allt så skulle det ju kunna vara en bra deal.

”Vad har du för abonnemang i dagsläget?”

Jag svarade på hans fråga och fortsatte med att berätta att jag fick ringa till alla nät utan att betala vare sig uppkopplings- eller minutavgift. Jag hörde hur han tvekade lite lätt innan han började berätta om något abonnemang som Tele2 hade. Man fick visst ringa och skicka SMS inom Tele2 utan att behöva betala för det, kanske kunde man ringa fritt till det fasta nätet med, jag minns inte det. Abonnemanget var hur som helst dyrare än det jag hade.

”Så, vad får jag ut av att betala mer för att i slutändan få mindre för det?” var min fråga. Svaret lät inte dröja på sig ”Du kan få en ny telefon! För bara 150 kr per månad extra så får du en ny Sony Ericsson, det låter väl bra?”. Jag sade att det ju i slutändan skulle innebära att jag betalade lika mycket för telefonen som ifall jag traskar in i en butik och köper den.

Visst, min dåvarande telefon (en sjukt sliten Sony Ericsson z800) höll på att falla bitar. Men det var inte värre än att jag stod ut med det. Jag påtalade att jag inte var intresserad, men säljaren fortsatte att dundra på.

Jag: ”Okej, men det här abonnemanget fasta avgift är ju dyrare än det jag har?”
Säljaren: ”Mjoo.. Men de..”
Jag: ”Och i slutändan så blir kostnaden för att prata också dyrare..”
Säljaren: ”Fast du får ju e..”
Jag: ”Så varför fortsätter du att tjata då?” (nu hade jag hunnit bli irriterad på grund av att jag vi det här laget hade påpekat några gånger att jag inte var intresserad)
Säljaren: ”Men du får ju en ny telefon!”
Jag: ”Nej, jag får köpa en ny telefon av er. Dessutom får jag då betala extra för abonnemanget. Eller hur? Jag får betala mer för abonnemanget, jag får betala mer för användandet och inte heller telefonpriset är bra. Som du kanske förstår så är jag inte intresserad.”
Säljaren: ”Okejtackfördintid *klick*”

Visst, jag hajar, han får provision. Men om man ringer upp någon som har något som är betydligt bättre och billigare än det man försöker sälja så är det faktiskt bara att ge upp. Allt annat är bara direkt oförskämt enligt mig.

Har ni också råkat ut för påstridiga telefonförsäljare? Låt mig få höra era berättelser! =)

8 kommentarer

  • Adam Abenius says: 2009-02-01 13:11

    De gånger de ringer till mig nämner jag att jag införskaffat mig en Iphone. Nästan uteslutande alla har sagt:
    ”AHA! Och hur är batteritiden på den telefonen då?”

    Jag svarar att jag inte har märkt av något trubbel med batteritiden och att jag är sjukt nöjd med min Iphone. Då har dom desperat försökt pracka på mig en NY telefon när jag precis har sagt att Iphonen är utan tvekan den telefonen jag letat efter och inte har några planer på att byta.

    Har ju själv jobbat ett par månader som telefonförsäljare och det jag ändå såg till att sköta var ju att veta när man skulle ge upp och inte. Att presentera sig mer som en ”rådgivare” och faktiskt kunna säga ”Ja, du har rätt. Det finns ingen anledning för dig att byta faktiskt”, det uppskattades. Sen blev det som sagt bara 2 månader på det där stället…

  • Adam Abenius says: 2009-02-01 13:23

    Sen att jag hela tiden skriver fel mailadress på ett eller annat sätt så min avatar vägrar visa sig, det är lite av ett mysterium.

  • Jan Erik Moström says: 2009-02-01 13:36

    Frågan är nu … vad har du nu??

  • mikaelf says: 2009-02-01 16:50

    Jag var i Åre nyligen och stötte på en Tele2-försäljare som ville att jag skulla byta till något av deras abonnemang. Två argument som brukar få tyst på dom:
    a) Jag bor i Norrland. Det är bara telias nät som har täckning här uppe.
    b) Jag har en iPhone. Jag är med andra ord bunden till Telia 🙂

  • Dzelila says: 2009-02-02 13:56

    En annan bra är ju bara å säga att man redan ringer med dom! Tele2 sa du, ja men jag ringer med er. Telenor var det? Jag använder Telenor! Och så bredaste leendet. Annars säger man bara nej tack och lägger på, de har inte direkt rätt att ta det personligt =P Eller så går man bara förbi dom där jobbiga jävlarna, återigen med ett brett leende, ute på gatan eller inne i Ryd Centrum. =P

  • Dzelila says: 2009-02-02 14:37

    Jag kanske borde klargöra en sak. Det här med brett leende gäller ju så klart bara säljare man träffar på ute, inte de som ringer =P

  • angelica says: 2009-02-21 03:25

    hahah härligt

  • Hamlet says: 2009-09-05 12:36

    Tele2 skickar ut säljare som lovar/lurar kunderna, har obefintlig service via e-post. Inte kapabel att att svara på brev. Telia utnyttjar abonnemangsuppsägningar från Tele2
    för att tjäna lite extra. Obefintlig service via e-post (brist på läs- och skrivkunnig personal???), brev lämnas obesvarade.
    Det enda som återstår är rättsprocesser.

Lämna ett svar till Adam Abenius

Alla inskickade kommentarer hanteras enligt de gällande kommentarsreglerna