Jag har flera gånger halvlovat mig själv att inte skriva bloggposter när jag är fly förbannad. Nu skiter jag i det. Jag skiter även i att undvika svordomar.
Jag var i Västervik över helgen, något som var kalastrevligt, tråkigt nog innebär det att jag måste sätta mig i fordon som framförs av Veolia. Strax efter avfärden från Västervik blev det signalfel, något som är standard. Minuter efter att det var fixat började kupén rökfyllas.
Precis. Tåget fucking brann! Är det inte signalfel eller någon annan skit så är det klart att tågen tar eld!
Resultatet är att vi får utrymma tåg-aset och ställa oss ute på en svinigt kall banvall. Jag försökte få någon av tågpersonalen att ge mig ett nummer så att jag skulle kunna få tala med en människa på deras företag för att få svar på några frågor samt framföra mitt krav på taxiresa.
Självklart var jag förbannad då. Lika självklart var det något som märktes. Mindre självklart är det att man då som resenär skall få en snorkig ton i nyllet från tågpersonalen. Jag fick inget nummer, för det var visst hemligt. Jag fick inte heller använda hennes telefon för att prata med dem. Till sist fick jag numret till deras kundtjänst (som hon var tvungen att ringa och be om).
Kundtjänsten var stängd. Oväntat.
Nu sitter jag i en skumpig buss (Igen… Mer om det nedan). En buss som även den var försenad utifrån den tid vi fick höra efter att ha klättrat upp genom en lerig skog. En buss som dessutom är kall. En buss där man inte kan få svar på frågan ”Ungefär när kommer vi vara framme i Linköping?”, svaret blir ”Nae, det vet jag inte”.
Personalen från Veolia skyllde ifrån sig på Östgötatrafiken och sade att det var med dem man fick ta sina klagomål. Resegarantin ger endast ersättning för biljettkostnaden, inget annat täcks. Vidare jollrade dom även om att tågen minsann var 30 år gamla och att det då blir såhär.
Jaha?! Är det mitt satans problem? Jag har betalat pengar för att åka tåg från Västervik till Linköping, dessutom då med en viss ankomsttid. Jag har inte betalat pengar för att hamna i ett vrak som börjar brinna så att jag sedan får stå och frysa röven av mig i väntan på en försenad ersättningsbuss.
Dessutom var det även problem på min resa till Västervik. Där var det ersättningsbuss hela vägen. Det luktade avlopp i den.
I båda fallen omöjliggör bussen mer eller mindre det arbete jag hade tänkt uträtta under tågresans gång.
Varenda (bokstavligen talat) satans jävla gång som jag åker mellan Västervik – Linköping så är det något förbannat problem. Det har inte varit ett enda undantag. Lägg det till min förra bloggpost om lokaltrafiken i Linköping så får du en ganska bra bild om exakt vad jag tycker om pajasföretaget Veolia (och Östgötatrafiken med för den delen)
Vad som gör det ännu roligare är att Veolia skyller på Östgötatrafiken, som i sin tur skyller på Veolia. Lite då och då kastas SJ Kustpilen in i bilden med. Allt beror på vem man talar med. Det är ett helvete att veta vem det är man ska prata med.
Så, Veolia, eftersom det visst ska vara ni som sköter trafiken (enligt vad jag har hört):
VART FAN SKA JAG VÄNDA MIG FÖR ATT FÅ NÅGON VETTIG ERSÄTTNING?
Veolia/Östgötatrafiken/Kustpilen: Svarar gör ni i kommentarsfältet. Det är där vi sköter kommunikationen.
(jag har skickat mail till Veolia och Östgötatrafiken med länk till detta inlägg)
Uppdatering 2009-11-03:
Veolia svarade via mail (trots direkt uppmaning om att svara här):
Hej Kristoffer!
Tack för ditt mail.
Vi för står att du blir irriterad när tågen inte går utan måste ersättas med buss.
När du gör reklamation för detta går du till www.kustpilen.se vidare till ”resegaranti” här hittar du all information angående hur du gör reklamation.
Med vänliga hälsningar
Veolia Transport Sverige AB
Eva Kerfstedt
Kundtjänst
Fint. ”Gör en reklamation via vår hemsida” är alltså deras svar. Inget ”Vi ber så hemskt mycket om ursäkt” eller ”Vi är ledsna att du drabbats av dessa problem”.
Jag undrade varför de inte skrev här, trots att jag uttryckligen begärt det…
Hej,
Vårt förfarande är att svara via mail och inte I bloggar
Med vänliga hälsningar
Veolia Transport Sverige AB
Eva Kerfstedt
Kundtjänst
Bra jobbat Veolia. Verkligen. Toppen.
Hihi, Jag kan inte låta bli att le lite. Själv fick jag åka ersättningsbuss. Men eftersom veolia inte kommit underfund med hur man tar betalt då alla tåg är inställda åkte jag i alla fall gratis, i en varm och skön buss. 😉
De hänvisar till http://www.kustpilen.se som inte fungerar…fittor.
Veolia är definitivt inte Guds bästa barn. Det finns absolut ingen generell anledning att försvara dem. Det är lika bra att säga det direkt. För det jag vill hävda med det här inlägget är att det inte är Veolia det är fel på. I alla fall inte mer än någon annan i den branschen.
Det finns i stället ett fundamentalt systemfel i hela kollektivtrafikbranschen: De lever som om deras uppdrag vore att köra tåg och bussar, inte att köra människor.
Det börjar i toppen. Östgötatrafiken och Kalmar Läns Trafik har gemensamt bildat bolaget Kustpilen som ska köra tågen fram och tillbaka mellan Linköping och Västervik, respektive Linköping och Kalmar. Detta har de gjort för att de måste, inte för att de vill. Tågen ska nämligen passera en länsgräns. Det kan inget av bolagen göra ensam, eftersom var och en av dem har lagstadgat monopol inom sitt eget län och därmed kan hindra den andre att köra där.
Om de nu var intresserade av helheten skulle de givetvis också ordna så att detta bolag (Kustpilen alltså) fick ta hand om ruljansen. Äga tågen, köra dem, sälja biljetter, serva passagerare och så vidare. Då skulle det fantastiska inträffa att du och jag som sitter ombord på tågen fick en leverantör på riktigt, en som vi träffade varje gång vi åkte och därmed kunde prata med.
Men de är inte intresserade av helheten. Både KLT och ÖT fokuserar på sin egen sida om länsgränsen. Det är där de har sitt monopol och politiska uppdrag. Ingen av dem har något egentligt intresse av att tåget mellan de båda länen ska fungera.
Till det ska man lägga att det är bara är den ena av dem som kan bestämma över tågen – Östgötatrafiken. De har däremot inget folk som kan köra tåg, så därför har de lagt ut detta uppdrag på Veolia. Utöver det har dock varken Veolia eller Kustpilen ett dugg att säga till om i sammanhanget. De kan till exempel inte göra så mycket åt att tågen brinner och går sönder stup i ett. Det är ju inte deras tåg.
På samma sätt är det med informationen som de ger dig och mig – eller rättare sagt inte ger oss. Allt de gör, säger och tänker ska passera genom deras uppdragsgivare: ÖT respektive KLT. Det är de och bara de som bestämmer vad som ska sägas och varför. Och som jag konstaterade ovan – ingen av dem har något intresse av helheten och därmed knapast någon anledning att säga något heller.
Resultatet av detta är precis det som vi upplever när vi försöker prata med dem. De skyller på varandra och ingen tar något som helst ansvar för att informera oss om när och hur vi ska komma dit vi ska. För dem är det nämligen tämligen ointressant, eftersom ingen av dem ser oss som kunder. Särskilt inte om vi tänker åka över länsgränsen, då befinner vi oss i ingenmansland.
De enda kunder de ser är varandra. Veolia ser Kustpilen, Kustpilen ser KLT, KLT ser ÖT, Östgötatrafiken ser politikerna som i sin tur inte ser någon annan än sig själva.
Ombord på tåget (ibland) och ersättningsbussen (oftast) sitter dock fortfarande du och jag och förvirras att tro att vi är kunder, när vi egentligen bara är last. Några som ska vara glada över att få åka med när tåget (eller bussen) ändå råkar ha vägen förbi.
Och så kommer det tyvärr att fortsätta ända tills att kollektivtrafiken börjar fungera som alla andra branscher och låter kunder och leverantörer träffa varandra.
Det finns just nu en utredning som är tänkt att skapa just detta förhållande. Men det förslaget har både ÖT och KLT satt sig emot. Det skulle nämligen minska deras makt till förmån för resenärernas.
Veolia, däremot, skulle (åtminstone teoretiskt) kunna ha en hel del att vinna på förslaget, eftersom det skulle ge dem ett mycket tydligare förhållande till sina riktiga kunder (=vi som sitter i tågen och åker med dem). Risken är dock att kollektivtrafikbranschens monopolförsvarare (och de är tyvärr många) innan dess lyckats förstöra marknaden för gott. En god ansträngning i den riktningen var det du upplevde där på tåget från Västervik.
Hej Kristoffer!
Det är verkligen riktigt tråkigt att trafiken på Tjustbanan inte fungerar bättre än den gör. Som återkommande kund känner du säkert till att både banan och tågen är till åren komna och denna kombination gör att både tågen och banan går sönder allt för ofta.
För att vi ska få in alla synpunkter på vår trafik behöver vi ha ett system där vi registrerar både dina synpunkter och våra svar respektive eventuella åtgärder. Vi svarar gärna på bloggar men även dessa svar registerar vi hos oss så att vi vet vad som sagts i de olika ärendena.
Den händelse du tar upp denna gång kan vi bara beklaga. Precis som alla andra gånger du råkar ut för störningar. Dessvärre ser vi inte att det kan bli en lika bara trafik på Tjustbanan som exempelvis på stambanan beroende på banans och tågens kvalitet. Kollektivtrafik är mer komplicerat än många tror. I ena änden finns, som du känner till, våra ägare som beställer vilken trafik som ska finnas. Vårt uppdrag är att se till att den trafiken går och för det handlar vi upp olika entreprenörer, i ditt fall Veolia Transport. Under nästa år kommer vi få in nya tåg som vi beställt på uppdrag av landstingen i Östergötlands och Kalmars län. Vi hoppas att det ska leda till bättre trafik men helt bra kommer det inte bli så länge banan har stora behov av upprustning.
Många av de störningar som varit på Tjustbanan är många gånger omöliga att förutse. Andra är bara svåra. Tågen, som redan är gamla, får gå hårt och går lätt sönder beroende på att banan är så dålig. Tågen slås sönder och i och med att tågen är gamla är det ofta svårt att få tag på reservdelar snabbat. Vissa reservdelar är det upp till ett halvårs väntetid på och under den tiden får de andra tåget gå desto hårdare. Och detta leder förstås till att ännu fler hamnar på verkstad med bussersättning som följd.
Ansvaret för underhållet av tågen har den entreprenör som kör tågen, nu alltså Veolia. Därför vill jag undvida att försöka svara på detaljfrågor kring tågen, där har Veolia bäst kunskap.
På en punkt ser vi extra allvarligt på att det inte fungerar bra alla gånger och det är den information du ska få när något händer. Ansvaret för informationen vid en störning har Veolia eftersom de vet vad som hänt. Här är vi inte nöjda med hur fungerar och vi har därför återkommande samtal och uppföljningar med Veolia för att det ska fungerar bättre. Det som blir lidande av dålig information är du som kund och det är inte acceptabelt anser vi.
Vi vill upprepa att vi tycker det är mycket tråkigt att du allt för ofta drabbas av störningar och ber så mycket om ursäkt för det. Vi arbetar varje dag med störningarna på Tjust- och Stångådalsbanan och vill inget hellre än att det ska fungera så du får den resa du ska ha, det vill säga med tåg.
Ja, visst är det tråkigt att den inte fungerar bättre än den gör? Som det är nu så kan man ju lugnt påstå att ”bristfälligt” är i klenaste laget…
I mina ögon är något rejält fel när det verkar vara som att det tillhör undantagen att tågen fungerar…
Att kollektivtrafik är ett snårigt träsk kan jag tänka mig, men om man ser det krasst så rör det mig inte i ryggen. Betalar jag för en tjänst (eller produkt) så förväntar jag mig att få det jag betalar för.
Jag upphör däremot aldrig att förvånas över hur de olika bolagen skyller på varandra. Talar jag med Veolia pekar de bort ifrån sig, och detsamma gäller vem man än talar med.
Från min sida undrar jag ju vilket företag det är jag ska banka på (för det brukar man behöva enligt min erfarenhet) när det gäller ersättningar. Med ”ersättning” menar jag inte ”få biljetten betald efter att man har bråkat ihjäl sig via blanketter”, utan något som är skäligt för att helt ha fått arbetsmöjligheter och ankomsttider sabbade. Vart ska jag vända mig?
Ett sätt att på ett ganska effektivt sätt minska missnöje från resenärer är att ge information öppet. Det är inte svårare än så. Den måste dessutom vara lättillgänglig. Ytterligare ett sätt att på ett mycket, mycket effektivt sätt göra folk glada är att bita i det sura äpplet när något skiter sig och be om ursäkt, att ersätta folk för extra kostnader de kan ha fått (vilket inkluderar taxiresor…).
Dessutom, är det bussersättning, se då till att bussarna håller ”tågklass” i sittkomforten.
Nu skall jag snart ge mig på ännu en resa till Västervik, jag hoppas verkligen att jag då kan hamna på ett tåg som inte börjar brinna och att jag slipper trånga, skakiga bussar som luktar avlopp.
Enligt lag SKALL tågoperatörer som Veolia tillhandahålla ledsagare för rörelsehindrade. Vid resa från SthC till Malmö gör man inte detta. Är en millimeter från att anmäla detta till Konsumenteverket och Diskrimineringsombudsmannen. SJ tillhandahåller detta på returresan, var är konkurrensneutraliteten ? 2015-07-20. Sakfrågan handlar om en säker ombordstigning på transportmedlet. Problem med det, Veolia ?
Vill bara säga att det är inte lätt att bedriva trafik och kunna göra ett bra jobb när man heeeeeeeeela tiden blir motarbetad av ÖTRAF. Veolia lämnar gång på gång in förslag på att få trafiken att fungera bättre. Tyvärr får vi aldrig någon respons på det. Resurserna finns absolut, men inte viljan hos Ötraf. KLT har viljan, men är så nertrampade av Ötraf. Innan jul så lovar jag att den nakna sanningen är ute i medierna och jag tycker inte att du ska kasta alla skit på Veolia när du inte vet ett dugg om hur det ligger till. Vi tågvärdar har ett hemskt jobb på Veolia där vi varje dag tvingas ta all skit. Det är inte så att vi åker buss för att vi tycker det är roligt. Vi har liksom inget annat att välja på. Vi tycker att det är precis lika tråkigt som det är för er resenärer, och jag vill beklaga att det är som det är. Just nu har Ötraf 2 st fullt fungerande tåg som står stilla och får inte köras pga att de måste in på revision för de har gått för många mil. Det kommer ju förstås inte som någon överaskning. Man har bara valt att inte ta tag i det, och nu är det för sent. Så nu står det på kö för att komma in på revision så fort ÖT behagar att ta tag i det. Tyvärr är detta en mycket sorglig historia för alla inblandade.
Jag förstår att det är fullt möjligt att det är samarbetssvårigheter mellan företagen, men för mig som slutkund är det Veolia jag har med att göra och det är ju då rimligt att det är med dem jag tar mitt missnöje, eller hur?
Jag kan tänka mig att ni som tågvärdar får ta mycket personlig skit från resenärer, vilket så klart inte är bra. Nu vet jag inte ifall du var med på tåget som tog fyr, men i det fallet såg jag till att förklara att det inte var personalen på tåget jag var arg på. Tråkigt nog var responsen på det mycket snorkig.
Att jag ”kastar skit” på Veolia beror helt enkelt på att det är ni som sköter trafiken, det är Veolia som är ”sista lagret” mot mig som slutkund. Jag förväntar mig att bli bra bemött av det lager jag som kund har kontakt med. Det är ingen kritik mot tågvärdarna (även om det i fallet jag beskrev ovan var tråkigt bemötande från deras sida), det är kritik mot Veolia.
Inte heller mailbemötandet (som jag dessutom bad om att få som svar här i kommentarerna) var vidare klockrent. En rejäl ursäkt för det inträffade var det minsta man kunde begära.
Som jämförelse kan jag nämna att Tre både bad om ursäkt och ersatte mig för en försenad iPhone-leverans (trots att det var Apples fel). En liknande attityd hade varit ett bra bemötande från Veolia, håller du inte med?
Har du någon ytterligare information så får du gärna posta en kommentar till, oavsett vad jag får för information så kommer jag inte att röja din identitet.
Hur tyckte du att de ska ha bemött dig? Det brann på tåget! jag själv skulle ha varit chockad! Och att få massa sura och arga kommentarer från resenärerna gör ju inte så man blir glad och trevlig direkt vid en sån här händelse. Alla situationer är påfrestande när det inte går som det ska. Vi är inte anställda för att ha massa arga resenärer när tågen brinner eller när det blir buss. Det var INTE det vi fick lära oss under våran utbildning eller det vi anställdes för. Det fanns en anledning till att du blev arg, och det finns flera anledningar till att vi inte alltid bemötter er på ett ”trevligt” sätt när en sådan sak händer. Alla människor är olika.. Sen så är det faktiskt så att vi dagligen, även på turer som rullar på felfritt, får ta kritik. Alla människor har sina dagar och jag tror även du kan tänka dig att det är svårt att vara trevlig och glad i alla lägen. Det är verkligen beklagligt att det ska vara så, men jag måste förklara varför. Jag vet inte någon på Kustpilen som är otrevlig av sin natur, utan tvärtom..
Sen är det ju så att vi kör trafiken åt Ötraf och KLT. De ska se till att vi har tåg att köra med, och vi i vår tur ska se till att de rullar och att kunden får en behaglig resa. Men när vi inte har några tåg (de vi har idag, rullar konstant och fel tåg går på fel banor) så händer de ibland obeklagliga incidenter. Veolia har inte det här som mål med trafiken vilket jag hoppas du förstår, jag vet hur både vi ute på banorna och Veolia kämpar för att det ska fungera..
Men jag beklagar verkligen det du upplevde! Och jag hoppas verkligen, både för er skull som resenärer och för vår skull som arbetar på banorna, att det kommer fixa sig..
Jag håller med om att kollektivtrafiken i Linköping inte fungerar. Jag åker dagligen till och från resecentrum och det går inte en dag utan att bussen är försenad, eller i vissa fall åker tidigare än den ska. Det är tyvärr inte ovanligt att bussen är upp till 10 minuter försenad.
Hade möjligheten funnits hade jag gladeligen betalat lite mer för mitt periodkort bara för en garanti om att bussen alltid (eller i alla fall oftast) var i tid. Något som egentligen borde vara en självklarhet.
Därför föreslår jag att vi drar igång en twitter #veoliafail där vi klagar så mycket vi bara kan på dem. Varje gång de är försenade, varje gång någon busschaufför är snorkig, varje gång bussen lämnar hållplatsen för tidigt. Om några månader kan vi lämna in allt till Veolia och Östgötatrafiken. Får vi tillräckligt många som användare kan vi kanske få lite slagkraft 🙂
Vill avsluta med att säga att det faktiskt finns busschaufförer som är riktigt snälla, det har hänt ett antal gånger att de stannat och hämtat upp mig efter att de börjat köra. Tyvärr orsakar sådana stopp att bussen blir försenad så egentligen är det inte något vidare bra att de stoppar.
Är själv riktigt förbannad på situationen med Kustpilen tågen Kalmar-Linköping. Såhär svarar Östgötatrafiken på mitt klagobrev…
Små tåg
Hej Fredrik!
Vår tågplanerare Christian svarar:
”Som beskrivs måste vi köra vissa tågomlopp på Stångådalsbanan med fordon av mindre modell, sk.Y1 dieselmotorvagn som bland annat saknar 1:a klassutrymme. Dessa fordon skall planerat trafikera endast på Tjustbanan Linköping – Västervik. Vi – KLT / ÖstgötaTrafiken har valt att försöka köra tågfordon så långt som möjligt på Stångådalsbanan i första hand, före ersättningsbuss.
Mao får större delen av trafiken på Tjustbanan just nu köras med ersättningstrafik. Sedan tidigare råder akut fordonsbrist avseende de så kallade större Y2-fordon som planerat skall trafikera på Stångådalsbanan Linköping – Kalmar.
Orsakerna till bristen är flera: En större brandskada inträffade förra hösten på ett fordon. Denna skada måste hanteras av försäkringsbolag, och dess upphandling av reparation då kostnaderna är betydande. Under den pågående reparationen har vissa problem med komponent/materialanskaffning dykt upp vilket tyvärr försenat färdigställandet. När dessa fordon anförskaffades 1996 kördes det även i Skåne en större flotta med fordon av samma typ. Nu är våra fordon de enda i Sverige som trafikerar. Reservdelsanskaffning är nu svårare. ÖstgötaTrafiken har ett kompontlager, men ej innehållande alla delar. Vissa delar får anskaffas från tillverkarlandet Danmark. Parallellt planerat pågår revision (helrenovering) av ytterligare ett fordon, vilket i sig ej skall påverka trafikutbudet. Dock har denna renovering dragit ut på tiden, bland annat då vissa större skador med tidskrävande reparation upptäckts under arbetets gång. Detta har gjort att den planerade revisionsplanen förskjutits. De Y2-fordon som står näst i tur för revision har på grund av fordonsbristen/tidsförskjutningen fått rulla avsevärt mycket mer än planerat. På grund av säkerhetsmässiga intervall, vilket ej går att tumma på, har två av dessa fått ställas av och vissa delar av dess revision påbörjats i förtid på plats i Linköping. När revision påbörjas på riktigt på respektive fordon skall denna kunna göras på betydligt kortare tid.
Vi beklagar dessa avvikelser som drabbar våra kunder. Vi räknar med att få tillbaka ett fordon från revision runt den 9/12 under förutsättning att slutbesiktningen av detta är ok. Det tidigare brandskadade fordonet räknar vi tillbaka ytterligare någon vecka senare. Fungerar dessa som de skall bör vi kunna köra trafiken på Stångådalsbanan enkom med de större Y2-fordonen i grund efter detta. Hoppas att detta gett en kort bild om vad som är orsaken till den situation som nu råder.
Tryckta tågtidtabeller gällande from 091213 kommer att börja distribueras ut till våra kundcenter/ombud / på tågen från och med fredag 091204. Dock finns tidtabellerna utlagda på ÖstgötaTrafikens/KLT:s respektive hemsidor sedan tidigare.
Med vänlig hälsning!
Christian Carlsson
Tågplanerare
AB Östgötatrafiken”
För vidare kontakt i detta ärende ange ärendenummer 72529 och om du vill svara på detta mail var vänlig och klicka på följande länk
http://www.ostgotatrafiken.se/templates/contactpage____10151.aspx?iType=2&iFeedID=72529&sCRC=0x1FD458A3
Med vänlig hälsning
Louise Pettersson
Kundcenter
http://www.nyheterna.net/nyheter/oskarshamn/sveriges_saemsta_taag
Roande läsning Kristoffer 🙂
Att skylla på någon annan känns ju ganska barnsligt :). Du får nog släppa det där och vara glad att du klarade branden 😉 Jag har ju också gjort ett par resor mellan Västervik och Linköping. Alltid gratis buss och i tid när just jag åker faktiskt. I dont mind the taste 🙂 Jo en gång blev det faktiskt lite problem. Då blev det en taxi-resa på 3,5 mil. Fakturan gick till östgötatrafiken. Dessutom diggade chauffören metallica och det skadar ju inte.. hahaha. Peace aut!
I efterhand är det ju lite komiskt att första gången på evigheter jag får åka tåg istället för ersättningsbuss så tar tåget fyr ute i skogen… =)
Det verkade mest vara något som pyrde i och för sig, för inga som helst öppna lågor syntes någonstans. Jag hajar däremot inte det där med gratis buss, hur jag än har hört mig för så har beskedet varit att det inte är någon skillnad… Driver dom med mig, eller har jag helt enkelt missat något?
Skönt att du har betydligt mer tur med Veolia än vad jag har.
Tror att jag skymtade dig när du klev av bussen från Linköping i torsdags förresen, men du försvann som en skugga utanför bussen innan jag hann hojta.. Såg jag i syne?
”Pajasföretaget” Veolia har faktiskt blivt av med sitt driftskontrakt på bl.a tunnelbanan i Stockholm – Någon som som anar ett samband?
Hade själv i natt för första gången det högst tvivelaktiga nöjet att prova Veolias budgettåg från Åre till Stockholm. Utan att veta skulle jag gissa att man köpt in sig på gamla utrangerade tågset som ingen annan operatör skulle vilja ta i med tång, och kränger resor under högtrafik där biletterna är lättsålda till oss stackare som inte har något alternativ. Hela tågsettet andades 70-tal – och det är inte positivt menat. Fy f-n.
Resan tog över 12 timmar istället för utsatta 7 timmar, med timslånga stopp i helt mörklagda – och utkylda – vagnar. Dörrarna mellan vagnarna saknade fungerande automatik och stängde så dåligt att snörök fyllde korridoren i vagnen jag satt. Vi satt fullt påpälsade i våra dunjackor och frös…i 12 långa eländiga timmar!
Mer än hälften av toaletterna var ur funktion och hade låsts av personalen. De som var öppna gick inte att spola och var till bredden fyllda med…ja ni kan gissa…
Lite varm mat kanske hade underättat tillvaron, men Veolia ansåg att en flottig delicato-kaka var en mer lämplig ersättning för besväret. Och trots att vissa passagerare uppenbarligen lyckades köpa en halvjummen kyckling för 150spänn så begrep jag aldrig hur. Varje gång jag var och frågade så var det alltid något som inte fungerade.
Väl framme i Stockholm så formligen DUMPADE Veolia sina passagerare mitt i vinternatten med ett glattigt ”välkommen till stockholm”, utan att i förväg meddela taxibolagen att 400 uttröttade och frusna passagerare hade missat sin ordinarie pick-up med nästan 5 timmar.
Det är inte många ordinarie taxibilar ute 04.15 på natten så det blev en och en halv timmas väntan i minusgrader och snålblåst i en långtifrån vänlig taxikö.
Vi kan bara hoppas att insikten om Veolia sprider sig och att bolaget tvinags dra sig tillbaka till någon stat där 12 timmars resa utan värme, mat och toaletter anses som lyx.
Nu har vi fått skiten till Göteborg. Det var ett tag sedan du skrev detta men företaget suger fortfarande hästballe.
Efter någon vecka så har vi flera bussturer som inte kommer. Vi har bussar som slängt av folk på landet eftersom de helt plötsligt fått för sig att ändra nummret på bussen och byta väg ??? Hur tänker man då?
Sen har jag själv försökt att fråga om bussen går till en viss hållplats. En hållplats mitt i Göteborgs hjärta ”Avenyn”. Då sitter det en person som inte kan svenska och uppenbarligen inte heller kan minsta lilla om Göteborg. Han har ingen aning om vad Avenyn är och säger nej nej. Sen åker bussen och jag får reda på att det var just den bussen jag skulle med. ARRGHHH!